uffes.blogg.se

Fotograf och hobbysnickare.
En blogg om möbler, inredning och design.
Möblerna gör jag själv, inspiration hämtar jag överallt!

Letar efter formen...

Publicerad 2013-05-01 20:48:33 i Allmänt,

Så här års är det många som letar efter formen i motionsspåret eller på gymmet. Jag letar också, fast på andra ställen, typ byggvaruhus - ofta på hushållsavdelningen. Ibland hittar jag en t. ex. en matlåda i plast med rätta mått som gör mig glad. Den här gången fann jag ett vinglas i plast, och ett kulskydd för dragkroken på en bil.
 
Låter lite konstigt kanske, men jag tänkte att det kunde bli formen till det projekt jag hade i huvudet. Vi behövde en ny fönsterlampa och jag fick en idé att den borde gå att göra i betong. 
 
Vinglaset blev ytterformen och lamphållaren och kulskyddet blev innerformen. Blev lite knepigt att få innerformen att släppa, spräckte de första gjutningarna - men skam den som ger sig. Med en tunn skumgummitejp runt lamphållaren och väl inoljade formar så lyckades jag till slut.
 
Så här blev resultatet.
 
Rätt fin tycker jag själv, blev snyggt med en röd textilsladd. Hittade bara vita sladdhållare när jag gjorde den här, byter nog till en svart nu när äntligen hittat hållare i favoritfärgen!

Kommentarer

Postat av: Ola T

Publicerad 2013-06-16 18:17:42

Så smart. Blev snyggt. Men hur tung blev den?

Svar: Inte så farligt, ca 550 gram
Ulf Johansson

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela