uffes.blogg.se

Fotograf och hobbysnickare.
En blogg om möbler, inredning och design.
Möblerna gör jag själv, inspiration hämtar jag överallt!

Betong och solcell

Publicerad 2013-09-21 20:24:00 i Allmänt,

Skulle gjuta några trampplattor att lägga på gräsmattan på vägen till vår vedeldade bastu. Ville prova att göra runda plattor så jag köpte ett papprör ett s.k. gjutrör med en diameter på 30 cm, sågade sen av ett par 5 cm höga formar. Värt att kolla pris, köpte mitt rör på Biltema för ca 150 kr, på ett byggvaruhus kostade samma storlek ca 500 kr.

Satte ett par rader med 5 cm tejp runt röret, ett enkelt sätt för att kunna såga av röret rakt.
 
Kom på att det kunde vara kul med en belysning i plattan, hmm solcell kanske? Urtaget för lampkroppen gjorde jag av cellplast, utsågad med en rundsåg i någorlunda rätt diameter. Infällningen av lampan i plattan av en bit liggunderlag som jag klippte till. Skruvade fast båda i plywoodplattan, sen på med betongen.
 
Så här blev det färdiga resultatet.
 
Och så här ser det ut i skymningen, inte mycket till ljus men funkar som ledljus (obs! ordvits) i alla fall
 
Hittade sen snyggare markbelysning på IKEA, så då blev det några plattor till, denna gång kvadratiska.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela